پرده صفر: رنج و عذاب
بازیگران: غضنفریوس و کربوکسیلیکاسد با نامهای مستعار غضنفر و اسد
شرح صحنه: کلوزآپی از کمدی تنها با یک در باز شده در انتهای چپ کلاس ضبط میگردد - در کمد بدون دیده شدن دست بسته میشود و با چرخش ۱۸۰ درجه در جهت بالا(به طوری که در تغییر صحنه سقف و چراغها مشخص شود و افقیت صحنه حفظ شود) لانگ شاتی از سمت تخته وایت برد گرفته می شود، دوربین با سرعتی کم به صحنه نزدیک میگردد.
دیزاین صحنه: صندلی ها حالتی نامنظم طور داشته و دستیِ متصل به تعدادی از صندلی ها به بالا و بسته نشده قرار گرفته است. شخصیت غضنفر پشت به صحنه روی میز کلاس نشسته و شخصیت اسد نیز روی یکی از صندلیها به سمت تخته وایت برد نشسته است. نورپردازی به شرح روبرو میباشد: چراغ ها تماما روشن هستند، پرده جلویی کشیده و پرده عقبی باز میباشد تا نور از عقب صحنه تامین گردد.
صحنه با مونولوگ پرسشگرانه غضنفر، به هنگامی که دست راست خود را با زاویه بالا برده است آغاز میگردد:
+رنج و عذاب چیست؟ رنج را چگونه احساس میکنیم؟ رنج ما مختص روح ماست یا جسم؟ آیا ذُزَنَقَه بری از هرگونه رنج و عذاب است؟
اسد آهی عمیق میکشد، عینک را از چشمان خود برداشته، از جای خود بر میخیزد و با خود زمزمه میکند:
-آه غصنفریوس! رنج و عذاب جز برای آمرزش روح گناهکاران نیست... رنج و عذاب خشم خالق است برای هدایت گمراهان!
دست چپ خود را بالا برده و بر روی شانه غضنفر میزند، یک ثانیه مکث کرده و غضنفر از حضور اسد میترسد و از اسد فاصله گرفته و در حالت نیم رخ نگاهی پرسشگرانه به اسد می کند(چهره معلوم نیست).
-میروم تا ناپاکیها و پلیدی های روحی خود را بصورت مایعی از جسم دفع گردانم.
+اسد! نخواب! تو را خواب غفلت فراگرفته و چشمانت بر حقیقت کور گشته! به راستی که زیندگی دروغ بزرگی است...
اسد از طریق در از صحنه خارج میشود و نور کل صحنه خاموش می گردد(پرده عقب نیز کشیده می شود تا نور کاهش یابد)؛ غضنفر بسته چوب شور خود را از کنار تخته پاک کن قرار گرفته بر طاقچه زیر وایت برد برداشته و از جیب خود بسته نوک مداد اتود را در میآورد و برای روشن کردن آن تلاش میکند، چوب شور روشن نمیشود و دوربین نزدیک تر میشود و تصویر به کلوزاپی از سمت پنجره به سمت وایت برد مبدل میگردد. غضنفر با عصبانیت بسته مدادفشاری را به قصد شکستن به زمین پرت میکند و سپس چوب شور را از وسط شکسته و نصف می کند و میخورد.
دوربین خیلی به سر غضنفر نزدیک شده و تاریکی موهای وی پایانگر این پرده میباشد.
پ.ن: بهتر است غضنفر تیشرت آستین کوتاه بوده و در زیر شلوار وی قرار گیرد. و بهتر است اسد جوراب نپوشد و انتهای پاچههای شلوار را بصورت نامتقارن تا بزند. توصیه میگردد لهجه غضنفر و اسد حفظ گردد و دیالوگها و مونولوگ غضنفر با لهجه ترکی ادا شود.